6 maj 2009

Debatt i svt2

Ja, igår kväll var det debatt i svt2 där det handlade om att självskadepatienter sitter på samma avdelning som grova kriminella brottslingar, sånna som har begått dråp, kvinnomisshandel, narkotikbrot med mera. Vi som sitter på avdelning 98 i Sundsvall vet inte vad alla brottslingarna har gjort.

Vi känner oss: Rädda, otrygga, diskriminerade med mera. Vi upplever och känner oss som dömda brottslingar. Skall det var så att vi känner otrygghet o rädsla?
NEJ, det skall definitivt inte vara så att en patient skall kunna känna sej hotad, utnyttjad med mera.

Jag själv har suttit här på RPK i Sundsvall i 15 månader för att sjukvården inte klarade av mej och mitt beteende hemma i Skåne (Lund).
Varför kan man inte ordna specialicerade avdelningar inom psykiatrin som inriktar sej på självskade beteende, så att patienten blir behandlad på ett sådant sätt att man får uppmärksamhet och blir sedd på ett sätt som "vi" söker. Det e ju inte så att vi vill dö utan det hela handlar om att vi inte kan ta hand om oss själva och då skickas vi till Rättspsyk, vilket in mitt fall e Sundsvall. Jag har alltså blivit skickad mer än 100 mil hemifrån för att komma till ett ställe där dem behandlar dömda brottslingar.

Skulle du skicka din egen dotter till ett sådant ställe som Rättspsyk när dem blir behandlad som om dem vore kriminella? Jag tror att marioteten skulle svara NEJ på den frågan!
Om jag vore en mamma som hade en dotter med självskade problematik skulle jag INTE ens tillåta att min dotter blev skickad.

Det e såhär: Av oss 6 tjejer som sitter på avdelning 98 på sundsvalls sjukhus, tycker och känner sej inte NÅGON av oss att vi e säkra här. VI möter varje gång man visstas utanför sitt rum en dömd brottsling. Det kan bli att man blir kallad " fitta", att dem e väldigt närgångna, att dem gör saker som man blir riktigt rädd för.

"men dem har ju en allvarlig psykisk störning, det e ju därför dem e där o inte i fängelse" (LRV patienterna) . Detta sa Martin Samuelsson som e chefsöverläkare och forskare på linköpings psykiatri och sjukvårdsenhet. JAG förstår inte för mitt liv hur han kan säga att dem inte e brottslingar, dem e ju FAKTISKT dömda för brott.

Sedan att Kristine Lokkrantz (avdelningschef på avdelning 96 här i Sundsvall) kan säga att det kan vara "bra för oss självskadare att etablera kontakt med brottslingarna". Hur kan hon säga så när hon inte sitter i samma "båt" som oss patienter. Totalt hämtat från lufften om jag får säga mitt. Jag tror INTE att hon skulle kunna säga så om hon hade varit en av oss självskadare, tror ni det?

Som Sofia Åkerman http://sofiastanktatankar.blogspot.com/ säger att det handlar inte om människovärde!

Sedan säger Per-Erik Olsson att dem jobbar med DBT o KBT, men det finns inte på denhär avdelningen i alla fall.

Jag med flera hoppas verkligen att denna "karosellen" fortsätter rulla, och att det sker förändringar inom psykiatrin som gör att självskadepatienter kan känna sej trygga och tillfreds med omgivningen och personalen.

Och att man slutar med sånna tvångsgrejer som tvångshandskar och isolering. Man kan inte bli straffad för att man skadar sej själv. Det e ju en själv som man skadar, inte ngn annan!

Här kan ni se debatten : www.svt.se/debatt . Hoppas vi kan kriga om den här saken tillsammans och gå in för att "vi" INTE skall sitta på samma avdelning som grovt kriminella män.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar