7 april 2009

Artikeln om mig o RPK....

Igår var jag på intervju och fotografering inför en artikel som skulle skrivas efter att Sundsvalls tidning fick nys om att jag gått ut i media....

Här e artikeln som publicerades i Sundsvalls tidning idag tisdag den 7 April 2009!!


Bilden tagen av Sundsvalls tidning

Socialstyrelsen riktar kritik mot Rättspsyk
) 24-åriga Camilla Nilsson tvångsisolerades i 3,5 dygn. Nu riktar Socialstyrelsen kritik mot Rättspsykiatriska regionkliniken i Sundsvall, (RPK) där Camilla är inlagd för behandling.
Enligt Socialstyrelsen så finns det olika brister i behandlingen av Camilla och andra som är intagna. Tillsynsmyndigheten var på ett inspektionsbesök för någon månad sedan. Orsaken var att man RPK fått information om att en 26-årig kvinna varit isolerad längre än åtta timmar.
– Vi är nio kvinnor som är tvångsintagna eftersom vi har ett självskadebeteende, berättar Camilla Nilsson, som blev tvångsinskriven 2008. Jag var inskriven på lasarettet i Lund, men man klarade inte av mig där.
Hon uppger själv att hon inte längre känner något behov av att försöka skada sig själv och räknar med att bli utskriven inom kort. Istället hoppas hon komma på ett behandlingshem.
– Jag är inte frisk ännu.
Hon väljer att gå ut för att få en debatt om behandlingsmetoderna som används i Sundsvall.
-- Ingen av oss aktuella tjejer avtjänar något straff, ändå blir man behandlad på ett sådant sätt.
Socialstyrelsen konstaterar att isolering av patienter har används som en behandlingsmetod, vilket inte är tillåtet. Man konstaterar vidare att isolering endast får användas om det handlar om att skydda medpatienter. Men då ska först en läkare undersöka den som ska isoleras och beslutet får gälla under högst åtta timmar.
– Under den tid jag varit här har jag blivit isolerad sju gånger och sex gånger har jag fått tvångsvantar på mig.
Det handlar om vantar utan tumme, så att hon får svårt att använda händerna.
– Som längst hade jag vantarna på mig i tre och en halv månad, dag som natt, förutom när jag skulle äta eller tvätta mig. Då fick jag vända mig till personal få någon kunde låsa upp vantarna.
Camilla Nilsson upplever behandlingen som förnedrande och att man på klinken använder sig av skrämselmetoder istället för vård.
– Man får träffa en psykolog en gång i veckan under en halvtimme och en läkare var fjortonde dag. Det är för lite. Det borde vara en handling där man motiverade oss med hjälp av samtal och inte genom rädsla.
När det gäller handskarna så nämner inte Socialstyrelsen detta. När det gäller isoleringen skriver myndigheten att det saknas dokumentation om varför patienter isolerats.
– Vi blir placerade i ett litet rum med en säng fastmonterad i golvet, tvättställ och toalett i stål. Vi kan inte se på tv eller läsa tidningar för att få tiden att gå under isoleringen.
Socialstyrelsen vill nu bland annat ha in redovisningar från RPK vad man tänker göra för att höja patientsäkerheten och vad som ska göras för att minska tvångsvård.

2 kommentarer:

  1. Heja dig!!! You rock! Kram från din personliga kidnappare;)

    SvaraRadera
  2. Jasså du e min personliga kidnappare du:) Jag vet att jag rockar och att jag e modig och stark som vågar ta upp det här ärendet i media....vänta bara, ni skall få se vad som kommer härnäst:) TYST, DU vet vad som väntar Ida:)

    SvaraRadera