27 april 2009

AFTONBLADET den 27/4 - 09!

NUUU e det med en artikel i Aftonbladet:)!! Nu kan alla se att det inte bara e jag som går ut i tidningar och tv....

Här e artikeln:

Länk till artikeln: http://www.aftonbladet.se/wendela/article5000555.ab .


Uppror Camilla Nilsson har i över ett års tid vårdats i Sundsvall tillsammans med fyra andra självdestruktiva kvinnor och åtta kriminella män. Nu kämpar hon för att unga kvinnor ska slippa rättspsyk.

Camilla, 24, vårdas på rättspsyk

Läs också:
De blir inlåsta med våldsmän Elin spärrades in med Anna Lindhs mördare
”Det måste finnas en bättre lösning för oss”

I mer än ett år har Camilla Nilsson, 24, suttit inspärrad på rättspyk i Sundsvall.
Nu startar hon ett uppror mot behandlingen.
– Det måste finnas en bättre lösning för oss självskadare, säger hon.
I flera år har Camilla Nilsson försökt skada sig själv. Länge fick hon hjälp av den öppna psykiatrin hemma i Skåne. Men för ett drygt år sedan skickades hon till rättspsykiatriska kliniken i Sundsvall.
På avdelningen sitter fyra andra kvinnor – som också skadar sig själva. Och åtta kriminella män.
”Jag är inte rädd”
Patienterna blandas hela tiden. I korridorerna, matsalen och tv-rummet.
– Jag är inte rädd för dem. Men det är obehagligt att inte veta vad de gjort. Om de är våldtäktsmän, säger Camilla Nilsson.
Nu gör fyra av kvinnorna uppror. I ett långt brev till Aftonbladet och andra medier berättar de om de tuffa metoderna på kliniken.
Värst är isoleringen.
– Vid ett tillfälle satt jag isolerad i tre dygn. Det var hemskt och förnedrande, säger Camilla Nilsson.
Den händelsen har nu kritiserats av Socialstyrelsen. Göran Fransson är överläkare på kliniken. Han ser inget problem med att blanda patienterna.
– En av männen har visserligen dömts för dråp. Men de är inga grova, farliga brottslingar.
Är det orimligt att en ung tjej som mår dåligt ska slippa dela avdelning med kriminella män?
– Jag kan inte se problemet. Det är väl bättre att sitta bland brottslingar och bli frisk än att vara kvar i eländet?
Camilla Nilsson hoppas snart vara utskriven från kliniken. Men hon kommer att fortsätta kämpa för att unga kvinnor ska slippa rättspsyk.
– Det är oacceptabelt om patienten upplever vården som skrämmande och otrygg. Då måste man erbjuda andra insatser, säger Anders Printz som arbetar med att samordna Socialstyrelsens arbete inom det psykiatriska området.
Tvångshandskar
Flera unga kvinnor som vårdats på rättspsyk i Sundsvall har varit missnöjda med behandlingen.
Bland annat har de tvingats bära så kallade tvångshandskar – läderhandskar som ska hindra att de skadar sig själva – i veckor i sträck.
– Det kan finnas skäl att utfärda riktlinjer för hur tvångshandskar ska användas, säger Anders Printz.
Varje landsting får i dag själva avgöra om de vill placera ut unga kvinnor som mår dåligt bland dömda brottslingar.
Staffan Lindberg Angelica Karlsson

Allt fler kvinnor skadar sig själva
I maj 2008 vårdades 17 kvinnor i Sverige på rättspsykiatrisk klink, som var omhändertagna enligt lagen om psykiatrisk tvångsvård (LPT) och inte hade begått något brott.
11 av dem var självskadare.
Hur många kvinnor det rör sig om i dag är det ingen som vet.
Självdestruktiva handlingar har ökat kraftigt bland unga kvinnor sedan början av 1990-talet.
Mellan år 2005 och 2007 fick 0,3 procent av alla kvinnor mellan 16 och 24 år någon gång vård på sjukhus till följd av självmordsförsök.
Research: Angelica Karlsson
Källa: Socialstyrelsen

3 kommentarer:

  1. Hej Camilla! Tack för artikeln i dagens Aftonbladet och för reportagen i Mittnytt! Ni gör ett jättefint jobb, alla ni som vågar gå ut och berätta om era erfarenheter! Tycker du är extra modig som vågar stå på dig fast du fortfarande är kvar i Sundsvall. Jag ska tillsammans med en representant från SHEDO på möte med Socialstyrelsen i mitten av maj och diskutera detta och även den övriga vården för självskadande patienter. Jag undrar nu över det här utlåtandet från Socialstyrelsen gällande isoleringen. Har du läst det? Vet du vart man kan få tag på det?

    SvaraRadera
  2. hej Sofia.
    Tack för det du skriver till mej, jag känner mej faktiskt modig o stark för att jag vet att detta kommer kunna leda någonstanns framöver:). Det e såhär Sofia att jag personligen har detta beslutet eller vad man skall kalla det, men det e också så sofia att det som står i kompendiet är också en del av min personliga journal, det e inte så att jag vill undangömma ngt men det e lite vad skall jag säga känsligt när det gäller att dem har läst och skrivit med en del av min journal. Det e oxå så att mittnytt gärna ville ta del av det också men då sa karin granholm för socialstyrelsen att jag personligen fick lämna ut det till dem om jag själv ville det. Men jag vet inte hur det skulle gå till om jag på ngt vis skulle kunna hjälpa dej med det? Det e svårt att svara på Sofia tyvärr. Jag e tacksam för att du/ni jobbar för "oss" självskadare. Jag måste oxå tala om för dej att jag har aldrig varit såhär stark o modig innan, men pga att vi behandlas så illa som vi faktiskt gör så har jag vuxit fram mer och mer.
    Jag TYCKER att det måste finnas andra alternativ för oss självskadetjejer, än att skickas till Rättspsyk.
    tack än en gång! / Camilla Nilsson

    SvaraRadera
  3. Tack för ditt svar! Anledningen till att materialet vore intressant för min del är att jag vill veta mer om de behandlings (bestraffnings?)- metoder som förekommer i Sundsvall, bland annat isolering och tvångshandskar, samt veta vad Socialstyrelsen har tänkt kring detta. Tycker till exempel att det vore intressant att diskutera med Socialstyrelsen i maj varför de helt utelämnat tvångshandskarna i kritiken. Det finns så väldigt lite forskning och fakta gjort kring det här, och det är mycket lättare att få tyngd i sina ståndpunkter om man har faktaunderlag. Jag lovar att jag inte skulle bry mig så mycket om det som står om dig (jag har gjort en hel del knasigheter själv ...), utan det är metoderna jag är intresserad av för att kunna bevisa att det försiggår och dessutom undersöka vad det får för konsekvenser för den som utsätts för det. Men det är förstås helt och hållet ditt beslut om du kan tänka dig att lämna ut det, och det respekterar jag! Om du vill höra av dig till mig finns jag på mailadress sofia(punkt)akerman(at)telia(punkt)com.

    SvaraRadera